Nagrobek Hieronima Zapaśnika, wykonany w stylu neogotyckim z żeliwnym ażurowym krzyżem, jest doskonałym przykładem XIX-wiecznej sztuki sepulkralnej lokalnej skali. Jego forma i ornamentyka odzwierciedlają zarówno epokę, jak i regionalne tradycje artystyczne.
Żeliwne, zdobione krzyże są ważnym elementem tradycyjnej sztuki sakralnej i sepulkralnej Podlasia. Charakteryzują się one często unikalnymi wzorami i detalem, zarówno w kowalstwie artystycznym, jak i odlewnictwie. Krzyże odlewane również często wykonywane były według zindywidualizowanych projektów i niekoniecznie ustępują oryginalnością formy krzyżom kutym. Nagrobek Hieronima Zapaśnika jest bardzo interesującym przykładem takiego krzyża odlewanego – jest obiektem wyraźnie zindywidualizowanym, wpisującym się w trendy artystyczne swoich czasów (romantyczny neogotyk) i szerszą tradycję podlaską, co wskazuje na przemyślany projekt i staranną realizację podkreślającą ponadprzeciętny status upamiętnianego zmarłego (oprócz krzyża żeliwne ogrodzenie, nietypowe w formie i materiale, wygradzające szerokie pole grobowe). Nagrobek Zapaśnika jest bodajże jedynym zachowanym tak starym (połowa XIX w.) nagrobkiem w formie zdobionego żelaznego krzyża na cmentarzach w Winnej i okolicy. Biorąc pod uwagę fakt, że cmentarze te powstawały jeszcze w XIX w. oraz niegdysiejszą powszechność nagrobków w tej formie oznacza to, że nagrobki te lokalnie uległy zniszczeniu i zapomnieniu – również jako źródło inspiracji artystycznej i kulturowej. Tym samym nagrobek Zapaśnika stanowi być może ostatni w okolicy relikt przebogatej tradycji podlaskich krzyży, łączącej w sobie wartości artystyczne, duchowe oraz kulturowe regionu.
Projekt konserwatorski zaplanowany jest na rok 2024, zależy jednak od uzyskania dofinansowania. Wniosek został złożony w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego.